0252 - 419151 Engels
Werkplaats equipment
mét sterke aftersales

Work smarter not harder

Wielliften van Sice voor de (de)monteer en balanceer machines ontlasten de rug van de monteur. Klik op de link voor informatie en alle mogelijkheden.

Work smarter not harder

Wielliften van Sice voor de (de)monteer en balanceer machines ontlasten de rug van de monteur. Klik op de link voor informatie en alle mogelijkheden.
Home>Nieuws & dossiers>voorkom uitval deeltjesteller door vervuilde voertuigen

voorkom uitval deeltjesteller door vervuilde voertuigen

voorkom uitval deeltjesteller door vervuilde voertuigen

We zijn inmiddels 8 maanden officieel aan het meten met de Arex deeltjesteller. Helaas hebben we in de afgelopen periode te maken gehad met onverhoopte storingen en uitval. In deze periode hebben we, samen met de ondersteuning van onze dealers, de uitdagingen die de nieuwe techniek met zich meebrengt zoveel mogelijk kunnen opvangen. Via diverse aanpassingen is de Arex deeltjesteller ondertussen stabieler geworden en wordt uitval nu grotendeels veroorzaakt door vervuiling van de tester door het meten van te hoge concentraties fijnstof of roetdeeltjes. Lees hoe u uw deeltjesteller op de juiste manier gebruikt en voorkom uitval en kosten door vervuilde voertuigen of water in de uitlaat..

We hebben de afgelopen maanden alle storingen en uitval 100% onder garantie/coulance uitgevoerd en daarbij zoveel mogelijk de redenen van uitval in kaart gebracht. Via diverse aanpassingen is de Arex PNC 500 inmiddels veel stabieler geworden. Nu zijn we op het punt aangekomen dat we duidelijk onderscheid kunnen maken in de reden van uitval of storing.

Wij onderscheiden hierin het volgende:
• Uitval of storing als gevolg van defect component in de PNC 500.
• Uitval of storing als gevolg van vervuiling door “foutief” meten of foutief gebruik.

Uitval of storing als gevolg van een defect component binnen de garantietermijn valt uiteraard onder garantie, uitval door vervuiling en/of foutief gebruik valt onder normaal onderhoud.

Om vervuiling zoveel mogelijk te voorkomen is het belangrijk dat we de procedure van juist meten nogmaals kenbaar maken.

Juist gebruik Arex PNC 500:
• Controleer de uitlaat (demper) op aanwezigheid van water (de tester raakt defect bij opzuigen van water).
• Doe geen herhaalmeting boven de 1 miljoen deeltjes met de sonde in de uitlaat (vervuiling, wij kunnen dit uitlezen in het logbestand).
• Bij officiële APK-meting de uitlaatsonde alleen gedurende de meting in de uitlaat houden, na afloop uitlaatsonde meteen uit de uitlaat verwijderen.
• Volg de aanwijzingen/meldingen in het display op.
• Gebruik de Arex PNC 500 alleen als deeltjesteller en niet als roetmeter.
• Doe geen meting tijdens of direct na regenereren.
• Na vervanging van het roetfilter zit de rest van de uitlaat nog vol roetdeeltjes, maak dus eerste een lange proefrit of pas na 1 week opnieuw meten.

Extra tips voor gebruikers Arex PNC 500:
• Zet de Arex PNC 500 in stabiele omgeving temperatuur en laat hem bij eerste gebruik (opstarten) voldoende opwarmen (min ½ uur).
• Blaas regelmatig de sondeslang door met perslucht, zeker bij hoge uitstoot en veel vochtige lucht (sondeslang loskoppelen van het apparaat alvorens door te blazen).
• Hang de uitlaatsonde en uitlaatslang na de meting terug zodat hij niet het stof of water van de vloer opzuigt.
• Alles boven de 100.000 deeltjes duidt op een defect roetfilter en genereert ook roetdeeltjes!
• De filters op het apparaat zitten na de meetkamer en dienen als bescherming voor de pomp, alles gaat dus ongefilterd door de meetkamer!


Overig nieuws

Verplichte uitlezing brandstofgegevens bij benzinevoertuigen tijdens APK vanaf 2025

Verplichte uitlezing brandstofgegevens bij benzinevoertuigen tijdens APK vanaf 2025

Vanaf 1 januari 2025 worden ook bij benzine- en benzinehybride voertuigen tijdens de APK-keuring de On-Board Fuel Consumption Monitoring (OBFCM)-gegevens uitgelezen. Deze gegevens moeten volgens Europese regelgeving worden geregistreerd en gedeeld met de RDW, een taak die APK-keurmeesters nu al uitvoeren voor diesel-, dieselhybride- en LPG-voertuigen.
05 november 2024 Lees verder

Arex koplamptester voor 2021

Arex koplamptester voor 2021

De Arex folder van de HL2026 koplamptester met betrekking tot de nieuwe regelgeving voor de APK.
20 mei 2020 Lees verder

Deeltjesteller voor APK

Deeltjesteller voor APK

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een plan van aanpak om tot effectieve controle van roetfilters te komen. In 2017 is het verbod op het verwijderen van roetfilters en andere emissiebeheersingssystemen opnieuw ingevoerd en vanaf mei 2018 is er een visuele check van roetfilters in de APK. Als vervolg hierop wordt een controle van de werking van roetfilters met een deeltjesteller ingevoerd (streven 2022).
05 december 2019 Lees verder

Het koplamptestapparaat

Het koplamptestapparaat

Een artikel in de APK keurmeester over de nieuwe eisen die gesteld gaan worden aan het koplamptestapparaat
30 september 2019 Lees verder

APK afstellen koplampen

APK afstellen koplampen

Voor het afstelling LED- en Xenondimlichten is er een tijdelijke toelichting in de online APK regelgeving opgenomen.
01 augustus 2019 Lees verder
Ontwerp: Inzpire Design & Communicatie|Ontwikkeling: Exitus ICT